Vi är ett norrländskt par som sedan några år tillbaka är bosatta i Örebro. Våra intressen är bland annat djur, natur och kreativt skapande i olika former.

Vi tillverkar och säljer smycken av silver och halvädelstenar som går att köpa på vår hemsida; www.energismycke.n.nu

/David&Lisa



Indiska tvättnötter!

Jag hade inte hört talas om tvättnötter förens jag åkte till Indien och gjorde min praktik. Men, det var inte p.ga. av att jag åkte till just Indien som jag kom i kontakt med dessa nötter....det var nämligen så att jag bodde tillsammans med en vegansk kille som hade med sig dessa som han tvättade med. Hur smarta som helt tycker jag och känner mig lite arg över att jag inte hört talas om dom tidigare! Billigare än valigt tvättmedel, bättre för miljön, bra om man har känslig hud o.s.v..

Idag har jag och David tvättid och om jag hinner så ska jag åka och köpa dessa nötter på en hälsokostaffär för att testa om dom är så bra som dom låter! Det går även utmärkt att betsälla dom på olika ställen på nätet som t.ex. www.jordklok.se (informationen nedan är hämtad från den sidan).

/Lisa


Miljövänligt och 100 % naturligt tvättmedel helt utan kemikalier. Skonsamt mot din hud och dina kläder!
(Tvättpåse medföljer)

Användning
Lägg 4 – 6 skalhalvor i medföljande tvättpåse, lägg sedan in påsen i tvättmaskinen tillsammans med din tvätt. Skalhalvorna kan återanvändas ca 3 gånger. Tillsätt vid behov miljövänligt blekmedel för en extra vit lyster.

Effektivt
Tvättnötter tvättar rent utan kemiska tillsatser. När du tvättar med tvättnötter behöver du inte tillsätta sköljmedel eftersom tvättnötterna lämnar tvätten mjuk och fräsch.

Skonsamt och naturligt
Tvättnötternas lödder är skonsamt mot hud och känsliga textilier. De passar även utmärkt för allergiker, bebisar och människor med eksem och känslig hy.

Ekonomiskt
Tvättnötter är ett ekonomiskt tvättmedel. Med 400 g tvättnötter kan man tvätta 2-3 gånger i veckan under nästan ett halvt år.

Miljövänligt
Tvättnötter växer på Sapindus-träden som har en viktig roll i det ekologiska kretsloppet. Träden utsätts inte för någon besprutning och odlingen av träden gör jorden bördig och förhindrar erosion. Tvättnötterna är 100 % nedbrytbara.

Frukterna har stor betydelse i Indien och Nepal där försäljningen försörjer små familjejordbruk.


0 Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?
E-post: (visas endast för mig)

Blogg/Hemsida:

Kommentar:




Till startsidan ↑