Vi är ett norrländskt par som sedan några år tillbaka är bosatta i Örebro. Våra intressen är bland annat djur, natur och kreativt skapande i olika former.

Vi tillverkar och säljer smycken av silver och halvädelstenar som går att köpa på vår hemsida; www.energismycke.n.nu

/David&Lisa



Rasism

Solen skiner och det blåser kalla vindar här i Örebro, härligt! Jag har under morgonen gått och funderat kring rasism i Sverige. Rasism, tror jag, uppkommer på grund av att vi människor har en tendens att bli rädda för det vi inte känner till. Därför är det inte så konstigt att vi, i det ganska så skyddade Sverige, blir rädda då människor från andra delar av världen kommer hit. Dom människorna kanske inte ser ut som "vi" (jag är kanske inte inräknad där =)), har annorlunda kläder, pratar ett språk vi inte förstår osv. Det ligger lite i vår natur att bli rädda tror jag. Rasism handlar, för mig, om att man anser att vi människor är indelade i olika raser och att somliga raser har ett större värde än andra. Den tanken är ABSURD för mig. Men, jag brukar ofta tänka att, det är en sak att förstå något intellektuellt och en helt annan att "känna" vad det faktiskt innebär. Vad jag menar är att jag tror att majoriteten av människor i Sverige INTE skulle anse att människor har olika värde, men att känslan, som uppkommer då vi blir rädda, säger något annat..
Skulle kunna skriva mycket längre om det här men då skulle nog ingen läsa =). Nu är det dags för mig att göra mig i ordning inför dagens föreläsning.


Bild: Google

Ha en bra dag!

/Lisa
 


0 Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?
E-post: (visas endast för mig)

Blogg/Hemsida:

Kommentar:




Till startsidan ↑