Vi är ett norrländskt par som sedan några år tillbaka är bosatta i Örebro. Våra intressen är bland annat djur, natur och kreativt skapande i olika former.

Vi tillverkar och säljer smycken av silver och halvädelstenar som går att köpa på vår hemsida; www.energismycke.n.nu

/David&Lisa



Fisksoppa från Paradiset


Idag gjorde jag en himmelskt god fisksoppa till lunch som jag bjöd David, Lisa och Oskar på. Receptet som jag utgick ifrån hittade jag i kokboken Under Valnötsträdet (som jag tidigare nämnt). Det kallades "Fisksoppa från Paradiset", och levde verkligen upp till sina förväntningar. Fast eftersom jag är en man-tager-vad-man-haver-person så följde jag det inte till punkt och pricka utan använde de ingredienser vi hade hemma.

Det här hade jag i:

2 Laxfiléer
1/2 Zucchini
1 Morot
En bit riven ingefära
1 hackad gul lök
1/2 röd chili
2 tomater
1 stor vitlök
En nypa flingsalt
Lite vitpeppar
Lite cayennepeppar
En nypa fransk kryddblandning
1 grönsaksbuljongstärning
1 påse saffran
2 dl matlagningsgrädde
Vanligt vatten


Så här gjorde jag:

Jag stekte den finhackade gula löken, vitlöken, den hackade chilin samt den rivna ingefäran och smaksatte med saffran, cayennepeppar och fransk kryddblandning. Därefter lade jag i de hackade grönsakerna och späde ut med vatten. Detta fick sedan koka i ca 15 min tillsammans med buljongtärningen. Sedan kryddade jag med flingsalt och vitpeppar och hällde på grädden. Slutligen lade jag i lagomt stora laxbitar som fick sjuda i ca 4 min. Färdigt att servera! Jag ställde fram lite turkisk yoghurt som man kunde klicka i soppan och det blev supergott =).

/Lisa


0 Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?
E-post: (visas endast för mig)

Blogg/Hemsida:

Kommentar:




Till startsidan ↑