Vi är ett norrländskt par som sedan några år tillbaka är bosatta i Örebro. Våra intressen är bland annat djur, natur och kreativt skapande i olika former.

Vi tillverkar och säljer smycken av silver och halvädelstenar som går att köpa på vår hemsida; www.energismycke.n.nu

/David&Lisa



Kokos-myten!

Jag har alltid älskat kokos! Jag tycker både att det luktar gott och smakar ljuvligt! Nu när jag har ändrat min kost lite genom att minska på kolhydrater så får man ju tänka om en del..speciellt eftersom jag inte heller äter kött, förutom fisk då. Jag har läst en del lchf-recept och det verkar som att kokos är anvädnbart i många rätter. Så förra veckan köpte jag på mig en påse eklogogiska kokosflingor. Och jag kan bara säga att jäkar i den va gott det är! Kokos har ju en naturlig söttma och om man inte äter så mycket socker i övrigt så blir man ju lite lätt lyrisk =). Men, man har ju hört talas om att kokosfett ska va dåligt...så jag sökte lite på intenet och hamnade då på Fredik Paulúns sida där han skriver om just kokosfett. Har klippt ut stycket om hur hjärtat påverkas av fettet men övrig fakta hittar du HÄR.


Kokos och hjärtat

Hade min far helt fel när det gäller kokos och hjärt-/kärlhälsa? Ja, mycket tyder på det. Kokosfettet innehåller som sagt laurinsyra vilket har förmågan att höja nivåerna av HDL, det goda kolesterolet som anses skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar. Mycket tyder på att milda infektioner av olika slag, orsakade av bakterier, virus och andra mikroorganismer ger inflammationer, vilket i sin tur ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar. Då fetterna i kokos bekämpar dessa små sjukdomsalstrare ger det ännu ett skydd mot hjärt-/kärlproblem. Eftersom kokosfett inte heller sänker insulinkänsligheten, vilket långa mättade fetter gör i betydligt större utsträckning, innebär det inte heller något ökad risk för diabetes typ 2. En intressant iakttagelse är att cirka 80% av fettintaget i ett land som Sri Lanka kommer från kokosfett och där är inte risken att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar förhöjd.
- Fredrik Paulún



 
Drack kokosmjölk i Inden, men det var ingen höjdare!=) Har ingen aning om vem den indiska killen var men jag antar att han ville fotas tillsammans med mig eftersom jag är vit och västerlänning.

/Lisa


3 Kommentarer
alfredo

Kokos för LC-HF:are är mycket nyttig.

Och den kosten har mänskligheten ätit i miljoner år.

Kolhydrater däremot har vi ätit i tiotusen år bara.

Ursprungsbefolkningen som eskimåer, samer från norra ryssland samt indianer från Patagonien i södra Chile äter inga kolhydrater.

Dessa befolkningar drabbas i mycket liten omfattning av våra välkända folkliga sjukdomar som diabetes, cancer, reumatismen, fetma, hjärta och hjärna attacker.

Själv visade min sextioårskontroll att jag var frisk som en tonåring. Alla mina åkommor har försvunnit, eller minskat kraftig, dvs. magsår, högblodtryck (65 105)sommar allergin, artros i axeln (jag skulle opereras men det behövs inte till läkarens förvåning).

Men som i andra sammanhang i denna underliga värld skall man vara skeptisk mot allt.

Fundamentalism av alla sorter är skadliga.

Så försiktigt bör man vara...

2010-09-15 @ 08:29:55
lisa

Alfredo: Ja det verkar ju vara nyttigt med kokos..synd bara att jag undvikit det länge för att jag trodde kokosfett var dåligt! Men som du säger ska man vara kritisk mot allt! =)Kram!

2010-09-15 @ 09:23:15
Blogg/Hemsida: http://tillvaro.blogg.se/

Läs www.coconutresearch.org och boken Coconut Cures!

2012-01-05 @ 07:41:22


Namn:
Kom ihåg mig?
E-post: (visas endast för mig)

Blogg/Hemsida:

Kommentar:




Till startsidan ↑