Vi är ett norrländskt par som sedan några år tillbaka är bosatta i Örebro. Våra intressen är bland annat djur, natur och kreativt skapande i olika former.

Vi tillverkar och säljer smycken av silver och halvädelstenar som går att köpa på vår hemsida; www.energismycke.n.nu

/David&Lisa



Linfröknäcke


Igår kväll satte jag igång och gjorde knapriga frökex som tog betydligt längre tid än jag räknat med =). Fast det beror på att jag hade i lite för mycket vatten. De här kexen ska torka i ugnen i ca 3 h (beroende på temperatur) men för mig tog det nästan 7! =) Men nu vet jag iaf att man inte behöver blötlägga fröna i så mycket vatten så nästa gång bör det gå betydligt fortare =). Jag kan verkligen rekommendera dom här knapriga kexen som går att smaksätta lite hur som. Jag valde att krydda det med torkad oregano, basilika, salt och chilipulver. Men det är bara fantasin som sätter gränser och nästa gång kan jag tänka mig lite kanel och kardemumma. Eller varför inte Rosmarin och havssalt? Det skulle nog också vara gott med grovhackade nötter, torkad fruk, torkade bär osv.. 

Så här gör du (på ett ungefär) om du vill testa själv:

3 dl hela linfrön
1 dl oskalade seamfrön
1 dl solrosfrön
Valfri smaksättning

Lägg fröna i en bunke och häll på vatten så det precis täcker dom (inte för mycket vatten som jag tog). Låt stå i ca 30 min. Bred sedan ut ett tunt lager av smeten på en plåt med bakplåtspapper. In i ugnen på ca 50- 70 grader. Om man vill kan man sätta en bakduk i ungsluckan så att lite luft kan sippra ut. Några timmar senare, när knäcket går att lossa från pappret är det färdigt och kan då enkelt skäras eller brytas i bitar.


Bregott, prästost och gul paprika tycker jag är godast att ha på! =)

/Lisa


0 Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?
E-post: (visas endast för mig)

Blogg/Hemsida:

Kommentar:




Till startsidan ↑